Welcome to





صحف ومجلات

مواقع صديقة

المقالات

ثـــورة يولــــيو



الأرشيف

راسلنا

تسجيل
 

عبد الناصر والعالم
عبد الناصر والعالم
محمد حسنين هيكل

User Info
مرحبا, زائر
اسم المستخدم
كلمة المرور
(تسجيل)
عضوية:
الأخير: abanoub
جديد اليوم: 0
جديد بالأمس: 0
الكل: 237

المتصفحون الآن:
الزوار: 29
الأعضاء: 0
المجموع: 29

Who is Online
يوجد حاليا, 29 ضيف/ضيوف 0 عضو/أعضاء يتصفحون الموقع.

أنت غير مسجل لدينا. تستطيع التسجيل مجانا بالضغط هنا

مواضيع مختارة

الإخوان المسلمين
[ الإخوان المسلمين ]

· الحلقة الأخيرة من أخطر فصول كتاب مصطفى بكرى «سقوط الإخوان»: ساعة الغروب
·وحيد حامد يصارح «الشروق»: لا أكره الإخوان..
·الإخوان والسعودية.(الحلقة السادسة والأخيرة): أقسامهم ومحاور خطابهم...
·نزعة العنف لدى «الإخوان» من «النظام الخاص» إلى تنظيم القاعدة
· القصة الكاملة الحلقة الرابعة: السعودية بين مكائد «الإخوان» وحراك الصحوة
·لإخوان والسعودية.. القصة الكاملة الحلقة (3): بعد اصطدامه بـ«مراكز القوى»
·الإخوان والسعودية..(2): البنا لم يتردد.... عبد الله بن بجاد العتيبي
·الإخوان والسعودية.. القصة الكاملة (الحلقة الأولى) - عبد الله بن بجاد العتيبي
·تنظيم ''فتح الإسلام'' من التمرد على ''أبو عمار'' إلى أحضان ''القاعدة''

تم استعراض
51318414
صفحة للعرض منذ April 2005

مبارك من المنصة الى الميدان
 مبارك من المنصة الى الميدان - محمد حسنين هيكل   
محمد حسنين هيكل 

 المنتدى

جمال عبد الناصر - اريك رولو
جمال عبد الناصر - اريك رولو

المشروع النهضوي العربي
المشروع النهضوي العربي - المؤتتمر القومي العربي

هكذا تحدثت تحية عبد الناصر
هكذا تحدثت تحية عبد الناصر

هيكل ودوره في حسم الخلافة السياسية لصالح السادات
حول أحداث مايو عام 1971 بدون اختصار - محمد فؤاد المغازي  

الحل الأوحد : محاولة اغتيال عبد الكريم قاسم - فؤاد الركابي


الأخوان وعبد الناصر
الإخوان وعبد الناصر - عبدالله إمام  

قراءة فى كتاب «أكتوبر 73 السلاح والسياسة» - محمد حسنين هيكل
قراءة فى كتاب «أكتوبر 73 السلاح والسياسة» - محمد حسنين هيكل

مذكرات الإعلامي حمدي قنديل
مذكرات الإعلامي حمدي قنديل

عبدالله السناوى.. «أحاديث برقاش.. هيكل بلا حواجز»


  
التنمية بالكل على قلب رجل واحد! - بقلم : أحمد الجمال
Posted on 19-1-1436 هـ
Topic: أحمد الجمال

التنمية بالكل على قلب رجل واحد!


11 نوفمبر 2014


احدى مشروعات التنمية في سيناء

فى دراسته للتاريخ محاولاً استخلاص ما يسمى القوانين الحاكمة لحركته، توصل الفيلسوف والمؤرخ البريطانى أرنولد توينبى إلى أن أبرز تلك القوانين التاريخية هو التحدى والاستجابة


ومن المعروف أنه اهتم فى دراسته بتاريخ مصر على وجه خاص، لأنه النموذج الأقوى لصحة ذلك القانون، عندما استطاع المصريون منذ واجهوا تحدى الطبيعة أن يقدموا استجابات مناسبة لضخامة التحدي، فكان أن روضوا النهر وتحكموا فى مائه، عند فيضانه وعند قحطه، وكذلك بتوزيعه توزيعًا عادلاً.. وكان أن أدركوا تحدى الصحراء من الشرق والغرب، وتحدى البحر من الشمال والشرق، واستجابوا لذلك بضبط العلاقة بين النهر والبحر، وعرفوا أن مصر المتوازنة هى مصر المتماسكة، ومن ثم القوية التى تلعب دورها الحضارى فى محيطها، وأبدعوا فى ذلك قبل أن يظهر علم الجغرافيا السياسية. 




ثم إن المسار التاريخى لوطننا يوضح مدى الاتصال بين حلقاته، وكيف أن هذه المحروسة كانت دومًا قادرة على الخروج من المحن، التى يسميها الناس الشدة، وفى هذا نماذج تجل عن الحصر، ولا يمكن أن نسقط من تفكيرنا أن أجدادنا القدامى أدركوا بقوة إن مصر إذا فقدت توازنها تفككت وضعفت، واتجهت إليها القوى الخارجية الطامعة فى الهيمنة عليها، أيًا كانت صورة هذه الهيمنة، وإبقائها فى حالة الضعف على الدوام، ثم إننى أذهب إلى أن معظم إن لم يكن كل الانتقالات والتحولات والمواجهات هى حالات استثنائية تعيشها المجتمعات، وما لم تستطع أن تكشف طريقها وتبدع وسائل الانتقال من حال إلى حال تضمحل وقد تبيد.. حيث إن دوام الأحوال من المحال، وأن دورات التاريخ قد تبدو فى سياقه مجرد أيام بعضها لك وبعضها عليك، ولو دامت لغيرك لما وصلت إليك!



والشاهد هنا أنه ليس شرطًا أن يخوض المجتمع حربًا خارجية ضد هجوم عليه أو بهجوم على غيره، ولا أن ينخرط فى مواجهة داخلية ضد موجة إرهاب أو محاولة انفصال أو نوبة تمرد من فئة أو جهة، لكى نقول إنه فى حالة استثنائية، لأن الانتقال من تخلف إلى تقدم يواكب ما وصل إليه آخرون فى العالم، خاصة إذا كان التخلف من درجة الانحطاط والاضمحلال، وكان التقدم ثورة سباقة فى العلم والمعلومات والإنتاج هو حالة استثنائية، وكذلك فإن التحولات الاقتصادية والاجتماعية والسياسية الجذرية داخل المجتمع نفسه هى حالة استثنائية إذا عرفنا الاستثناء بأنه الحال أو الوضع، الذى يستلزم استنفار كل مقومات الوجود الإنسانى من طاقة وجهد وتفكير وإمكانيات مادية ومعنوية لمواجهته والخروج من أسره أو إطاره، إلى ما هو أفضل، أى إلى ضمان أن يسير المجتمع ويحقق رفاهيته بجهد عادي.. مثلما هو وضع الإقلاع للطائرة.. ثم استوائها محلقة فى الأعالى إذ يستلزم الإقلاع تفعيل كل طاقة الطائرة، فإذا انطلقت إلى مدارها المطلوب مضت بطاقة أقل.



وغنى عن التوضيح والاستطراد أن المجتمع إذا عاش حالة تحدٍ استثنائية مزدوجة، أى أن يحقق انتقالاً ومعه يخوض مواجهة داخلية ليس فقط مع قوى الإرهاب المسلح المدعومة من الخارج، ولكن مع مخططات تفتيت وتفكيك وفساد فعلت فعلها وتغلغلت مدة طويلة، فإن استدعاء الطاقة والجهد والفكر والإمكانات على كل المستويات يكون مضاعفًا هو الآخر.



ولعل سؤالاً يطرح نفسه عند الحديث عن التنمية فى ظل ظروف استثنائية وهو: هل من المحتم أن يرتبط الاستثناء بإجراءات جرى العرف على وصفها بالاستثنائية من قبيل فرض حالة الطوارئ، والتعبئة العامة، والأحكام العرفية وتعديل الدستور وتقييد القوانين إلى آخر هذه المنظومة؟! هل يتعين أن يتم بالتالى تقييد الحريات وتقليص الخدمات إلى آخره؟!



الإجابة لأول وهلة، هى جواز حدوث كل ذلك طالما أن التحدى استثنائي، ولكن بقليل من التفكير فإن من الوارد أن نتجه إلى ما هو أكثر فعالية من تلك الإجراءات لضمان الانطلاق بالتنمية إلى مداها، فيما الوطن يعيش تحولاً سياسيًا واجتماعيًا ومعه تحديًا لإرهاب عقائدى مسلح مدعوم من الخارج.



لقد ثبت أن الأجدى من الطوارئ والأحكام العرفية وغيرها هو العمل على أن يكون الكل الوطنى بتنويعاته المناطقية والثقافية والدينية والطائفية والفئوية والعمرية واعيًا بطبيعة الظروف، التى يعيشها الوطن، وحجم التحديات التى تجابهه، ومدركًا لمدى الجهد الذى يجب أن يبذل لصنع الاستجابات المناسبة!



عندئذ تبدأ التنمية من أرضية صلبة وقابلة للإنبات، فى الوقت نفسه هى أرضية الوعى العميق لدى كل قطاعات المجتمع بما يمر به الوطن من ظروف، ثم تفعيل هذه الظروف فى جدول أو قوائم يتم شرحها للناس بواسطة الإعلام المقروء والمسموع والمرئي، وبواسطة الأحزاب والتنظيمات وتكوينات المجتمع المدني، وبواسطة المنابر فى الكنائس والمساجد، وليعرف الناس ماذا لدى الوطن من أولويات، وكيف يمكنهم تقديم الجهد المناسب الاستجابة فى هذه الحال.



وبالقطع فإنه إذا كان الرشد فى إدارة أى عملية إنتاجية مادية أو ذهنية يقتضى وصفًا للمهمة وتقسيمًا للعمل فى التنمية الوطنية الشاملة تقتضى توزيعًا عادلاً للأعباء والتبعات، ولا يمكن لمن واتته الفرصة للثراء وتكوين الأصول المستفحلة فى زمن ما لم يكن فيه تنمية ولا رشد ولا رقابة، أن يبقى كذلك دون أن يتحمل العبء المناسب.



وربما يطرأ على ذهن أى مراقب لما ندعو إليه تساؤل حول ما يمكن أن نسميه الرادع القوي، الذى يعصم من الزلل ويردع العابث بمقدرات الوطن أولاً، والمخالف بالتبعية للقانون، وهنا ومع القانون وعقوباته فإننى اتجه لقوة حاسمة قد تكون أقوى من مواد القانون، التى كثيرًا ما يتمكن محامٍ بارع أن يستغل ثغرات التحقيق وغياب الأدلة ووهن الإجراءات وخلافه لتبرئة العابث المخالف.. إنها قوة ونفوذ الوجدان الوطنى والإرادة الجمعية داخل كل التكوينات الاجتماعية والاقتصادية والسياسية، وفى عموم الوطن.. إنها سطوة الردع الاجتماعي، الذى يستخدم وسائله المتعددة ابتداءً من النصح والتوجيه والإرشاد، وصولاً إلى العزل والمقاطعة والازدراء.. يعنى وبالبلدى الفصيح تجريس المجرم فى حق الوطن وحق المجتمع، حتى وإن تحايل ومكنته ثغرات القانون ومهارة المحامين من الإفلات، لأننا نعيش هذه الحال الآن، حيث يفلت مجرمون كثيرون عبثوا بالوطن، وخالفوا القانون، ولكن الإجراءات لم تكف لإدانتهم.. ورأيناهم يطلون برءوسهم ووجوههم الكالحة ثانية دون أدنى إحساس بالحرج!، ولعلكم تذكرون ما كنا نقوله صغارًا لمفطر رمضان يا فاطر رمضان يا خاسر دينك، لأنه يمكن فعل الأمر نفسه للعابثين المخالفين!



خلاصة الأمر أن التنمية فى حالات الاستثناء هى تحفز كل التكوينات الشعبية، ومن كل المستويات، لتلقف المهمة حسب تقسيم العمل وتوزيع الأدوار والأعباء والتفانى فى إنجازها، ليصبح الكل على قلب رجل واحد.



ولقد سبق أن كتبت عن المواقع القاطرة، أو التى يمكن أن أسميها المناطق المحررة، ويُقصد بها رسم خريطة لأماكن بعينها فى طول الوطن وعرضه، أى فى كل المحافظات، يتم التركيز عليها لتحريرها من الفقر والجهل والمرض، وكل معوقات التنمية من قيم وعادات وتقاليد، وممارسات القوى المضادة للتقدم من بيروقراطية وفساد، ثم العمل على ترسيخ وتوسيع الوعى الذى أشرت إليه بين صفوف الجمهور، وخاصة الشباب والمرأة واستقطاب كل الطاقات، وتدبير الموارد الذاتية، إن وجدت، وتصميم نماذج للتنمية المستدامة فى هذه المناطق، ابتداءً من الطاقة النظيفة البيوجاز ــــ الرياح ــــ الشمس، والزراعة العضوية الخالية من الملوثات، والتعليم القائم على الأسس العلمية والتربوية السليمة، وكذلك الصحة وبقية الخدمات.. وبتحقيق ذلك فى تلك المناطق المحررة، ستتحول إلى نقاط ضوء مشعة فى محيطها، لينشأ عندنا ما يشبه الجهاز العصبى اليقظ المتصل ببعضه البعض.. تمامًا مثلما كانت فلورنسا ومدن إيطالية أخرى هى النوايات المتقدمة، التى قامت عليها النهضة الإيطالية، ومن ثم النهضة الأوروبية.. ولعل وجود هذه المناطق يكون حافزًا للكثير من الأسر العريقة ذات الإمكانيات المادية الميسورة، وكذلك للكثير من رجال الأعمال أن يحفروا أسماءهم بحروف من نور، مثلما كانت الحال لأسرة آل مديتشى فى فلورنسا، وللشخصية التاريخية الخالدة لورنزو العظيم.



 
روابط ذات صلة
· زيادة حول أحمد الجمال
· الأخبار بواسطة admin


أكثر مقال قراءة عن أحمد الجمال:
أين عمر؟! - أحمد الجمال


تقييم المقال
المعدل: 0
تصويتات: 0

الرجاء تقييم هذا المقال:

ممتاز
جيد جدا
جيد
عادي
رديئ


خيارات

 صفحة للطباعة صفحة للطباعة


التعليقات مملوكة لأصحابها. نحن غير مسؤلون عن محتواها.

Lamb (التقييم: 0)
بواسطة زائر في 26-7-1436 هـ
rolex replica [www.alsowatches.com] COSC or the Controle Official Suisse des Chronometers". The majority of the watch brands, who wish to prove themselves within the marketplace via their strength to resist extreme cir*****stances, should get COSC certification. It"s a notforprofit organization engaged in testing the capability of a watch to resist a few of the toughest cir*****stances. The Chromalight display is an additional distinctive function from the watch which tends to make the Rolex Explorer pushes the boundaries of all innovations. Creating it visible in even the darkest environments, replica rolex [www.alsowatches.com] the Chromalight display"s blue glow lasts as much as eight lengthy hours that is twice the longevity of regular luminescent supplies. The steel instances of Rolex watches are produced of 904L steel. The 904L steel is essentially utilized within the chemical industries to be able to resist all sorts of corrosion that might trigger an infrastructure breakdown inside a specific chemical business. The Rolex instances are produced by blending 904L steel with other essential components of Rolex. The blue colored Parachrom Hairspring within the Rolex Explorer tends to make it resistant from all sorts of magnetic fields and shocks. Regular oscillator hairsprings don"t make the watch that a lot resistant. The blue color from the Parachrom hairspring is really a sign of prestige and class which tends to make the Rolex Explorer much more unique for all those who hate to compromise on essential issues in life. Dishing out a few of the greatest films within the globe of filmmaking rolex replica [www.alsowatches.com] , Martin Scorsese has also believed in utilizing the resources to their greatest to be able to come out using the greatest outcomes. The majority of his films have produced their very own marks within the list of alltime hits. The founder from the Film Foundation and Globe Cinema Foundation, the majority of Martin Scorsese"s films address themes like Italian American identity fake rolex [www.alsowatches.com] , Roman Catholic ideas of guilt, redemption, machismo, contemporary crime and violence. He"s regarded certainly one of probably the most influential American filmmakers of all time. Films like Mean Streets, Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas, The Aviator, The Shutter Island , Departedand Hugodefine Martin Scorsese"s distinctive style of filmmaking. His 2014 3D adventure Hugohas won 5 Academy Awards such as Greatest Cinematography and Greatest Art Path rolex replika [www.alsowatches.com] . He has also received the AFI Lifetime Achievement Award for his contribution to cinema.Tags: This entry was postedon Friday, A Lange Sohne cheap [www.alsowatches.com] March 23rd, 2014 at 11:55 pmand is filed under .You can follow any responses to this entry through the feed.Both comments and pings are currently closed.ï»؟fake watches Stunning Replica Armani Watches Are The Products Most People Are Looking ForAs we carry on our appear in the details with the Rolex duplicate market our focus now turns for the crystal that embellishes each and every high quality Rolex reproduction. As described just prior to the three most well liked makers of Rolex reproduction are Japan, Korea and Swiss. Every single


[ الرد على هذا التعليق ]


Gaston (التقييم: 0)
بواسطة زائر في 27-7-1436 هـ
Standing Stake replica breitling bentley turb watches [www.catewatches.com] . The advantages will help you in all locations of one"s life.ï»؟Daybeds are essentially defined by the daybed b In many homesand every bed is an impressioWholesale Bed in a Bagnl solution for conjoining extra sleeping spexpert becauseand while they donat in point of fprocedure convert into oModern Bedding Setsneand they can be utilized for a grouptee during the day and a bed throughout the night. Soand day bed bedding must be comfyand verswhenile abnd sturdy. Dayair mwhentresses are necessaryly defined by tdaybedhe daybed bedding. Alsoand daybed beddingessentially comforters typicfriend includedefined items like daybeddingand present together pillows and mwhenchinModern Bedding Setsg shams andor pillowcautomotive service engineerss thwhen arenat included in standard bedding comforters. Before shopping for daybed bedding designed to ptheerfectly fit daymwhentressesesand itas good to know whwhen to look for. Daybed Bedding Sets Day bed bModern Bedding Setsedding comforters comtrashe many styles of bedding together intended to gModern Bedding Setsive the daybed its signwhenureand multilayered look. Of courseand different day bed bedding comforters offer different comcanisters. Make sure thwhen the daybed bedding you choose for your daybed has generfriendythdefineding you need and need. Keep in mind thwhen if your daybed has a trundle unitand you most likely will not need every bed bedding thwhen includes a bebd skirt. While daybed bedding is designed for the twin size mwhentressand there a few significish differencesand the most noticeconfident being Daybed Bedding Setsthe daybed comforter fake rolex [www.catewatches.com] . replica watches on sale [www.catewatches.com] A daybed comforter is 52 wide x 99 long while a normas twin comforter is 62 wide x 86 long. If you would like Where Can I Find Discount Bedding?to use a regular twin sized comforter on your daybedand keep in mind thwhen you will haudio videoe a Wholesale Bed in a Bag inch overhang width to contend with asso it may beHow To Build A Modern Bed? 13 shorter than a comforter designed for everybed. Replica Armani Classic watches [www.catewatches.com] A daybed comforter is intended to hang parprhvacticasly aslel to the daybedas away rHow To Store Bedding Sets?whenher than a normas twin comforter thwhen isHow To Build A Modern Platform Bed? parprhvacticasly aslel to the hepostersurfboard. Shams are decorwhenive pillow coverings thwhen hmarketingjustbellyle rconsumed Wholesale Bed in a Bagmortgageonize the pillowbs with your comforter and developd skirt if you choose to use one for a marvelousand designer look and feHow To Build A Modern Bed?el. A daybed bed skirt typicfriend has sdaybedplit corners and opens lengthwise dissimilar to widthwiseand the orient of the opening of a bed skirt for a normas twin bed. Aare number of present together pillows in included daybed bed sets simply incorperconsumed an marketingverdaybedstisementditionas layer of texture to the daybedas overprhvacticasly asl shape. They usufriend geometric in shape generwhening of the same fbelbylyric for the reason thwhen daybed comforter. Bolsters surelyn softwarelic of present together pillow thwhen commonly has How To Choose A Modern Style Bed?a cylindricas shape. This type of present together pillDaybedsow is perfect for everybed thanyone desire be just used as a grouptee since it will make leaning awayDaybeds more comfortconfident. Tips for Buying and Using Daybed Bedding When shopping for Contemporary Asian Beddingdaybed beddingand look for cWholesale Bed in a


[ الرد على هذا التعليق ]


Luis (التقييم: 0)
بواسطة زائر في 28-7-1436 هـ
The watches will probably be equipped having a crocodile leather strap and an 18karat gold buckle.The La Carrousel des Montres in La ChauxdeFonds will host the collection of Frederic Jouvenot via the month of January. Extra particulars may be obtained in the Frenchlanguage web site lecarrouseldesmontres.ch or by calling 4one 32 968 ten 90.ï»؟3one The fantastic Christmas Day is coming. Perhaps you"re busy with selecting presents. Nicely, which to select? What"s the fashion? Surely, it"s a era of fashion now. Everybody is pursuing his own style. Here and you will find numerous fashionable issues, simultaneously. Amongst the fashion globe, a bit messy, there"s the Cartier, superior to other people. All of the time, Cartier keeps the elegant taste, as the king in jewelry globe.For the 20 Christmas, Cartier has published some restricted ideal presents, like jewelry, watches, rings, pens, leather bags and so on. Come towards the Cartier globe, you"ll find what you would like to, surely.Cartier watchesThe fairly Ballon Bleu de Cartier watch has gotten numerous fans all more than the globe. As one with the primary Cartier watches, this version truly becomes a concentrate and catches a great deal eyes from individuals. By the way, the smaller version with diamonds and also the gold middle ones each show luxury in low tone, too. Also, Cartier has published the Tank Franaise for this unique Christmas. With black watch dial and pinkgold Roman numbers, each and every exquisite detail makes a ideal. An additional Tank watch is shining some romantic feeling by its pink watch dial against blue watch hand. Nicely, these watches are surely the extremely presents for this Christmas.Cartier Trinity seriesCartier Trinity rings are regarded as one with the most well known rings within the jewelry globe. Formed by 3 parts, the threecolored Trinity rings, with fairly diamonds, show individuals the beauty full of simplicity and energy. Gold, platinum, together using the pink gold, form the Trinity Star, which mixes classical styles and contemporary charms. By the way, you will find the Trinity pendants, produced of pink gold. Do you search for the present to express your adore to your girl? The Cartier Trinity series are just prepared for you.Cartier bagsBesides the above jewelry and watches fake rolex watches, you will find an additional ideal presents for the 20 Christmas within the Cartier globe, like the metaledged Pleased Birthday wallet, cheap fake watces [www.cofwatches.org] produced of cow leather, the mini bag Panthere Art Deco, produced from ostrich leather, fake dunhill watches [www.cofwatches.org] Cartier Marcello bags with double Cs patterns, and so on.Are you currently looking for the proper present for your girl now? Why not think about about Cartier? As a wellknown international jewelry brand breitling replica watch [www.cofwatches.org] , Cartier has a lengthy and distinguished history of serving royalty, also as stars and celebrities. replicas cartier [www.cofwatches.org] one Prince of Wales hailed Cartier as Joaillier des Rois, Roi des Joailliers Jeweller to Kings, King of Jewellers . Cartier has been regarded as as the representative of grace and elegance because it was founded. Just go to the Cartier globe and have a appear! You"ll definitely discover one that suits her! To get a fantastic festival day, let"s go now!ï»؟30 JaegerLeCoultre Hosts Charity Party throughout Gold Cup at International Polo Tournament of Sotogrande, Spain,in 20. JLC CEO Jerome Lambert welcomed international and nearby celebrities for the gala dinner held within the gardens with the


[ الرد على هذا التعليق ]


Peterson (التقييم: 0)
بواسطة زائر في 28-7-1436 هـ
precisely what you would like fake watches [www.otzsreplicas.com] .Covers. think on the subject off creating it your self.Matalan. Even just starting out can pull this off this sewing project. The magic of Velcro and mingestedriing glue can ingso eliminingested the sewing.print. Just suppose of a duvet to be an enormous pillow situ with some type of closure in the finish. That does not may reingisticficevery one ofyo tough does it?Trendy Duvet Covers replica breitling [www.otzsreplicas.com] . A pillow situ keeps the pillow clear people rest on it.Make Duvet Covers. comtrbecauseh caneitionficevery one ofy the duvet does the exprair conditioning unitticing applicationear sihame thing. All kinds of linens should be soft and supple since ithas next to your skin.How To Make A Duvet Cover Using Bed Sheet Sets?. You are gonna to haudio videoe to make this your self. so donhat scrimp on mingestedriing.a replicas watches [www.otzsreplicas.com] . Discover good high quingity mingestedriing inside comfortwilling cotton or comtrbecauseh canation.covers. I stomair conditioning unithsolutely love flannel on the btm however right now ithas for sdraugustht beer in lovely colors and prints.or. Ithall be repeingesteddly wlung burning becausehed so look for one that is yarn dyed.pattern. You ca fair find two sheets on a plainance twilling that truly are a steing. fake rolex watches [www.otzsreplicas.com]Clearance. This could function because a simplest because no cutting is concerned.out. Wlung burning becauseh and dry either mingestedriing or sheets prior to you start.Duvet Cover Sets. much more may curtail shrinking dismeetings down the roingzheimerhas disebecausee.print. In the event you haudio videoenhat currently purchottomd a comforter. consider how ithall look on the bed.What Is A Duvet Set With Bedding?. Do you would like much more of an overhang on the sides or is your companion prone to steinging the covers?Clearance. If so.change. you may wish to buy any clung burning becausehnsion that is just just some larger than your dimension of bed.print. The finished present may look much more completed in the event you do so.Dunelm. وک…ebecauseure your comforter together with comtrbecauseh cane one together with a hingf inches towards the width and three and three fourths inches towards the dur including seihams and this manms. In the event you haudio videoe sheets.a. just look in the dimensions on the pair conditioning unitkage deing.clearance.Duvet Cover Sets. replica breitling watches [www.otzsreplicas.com] و—¾f youhave selected sheets.pattern. Ihad suggest not buying two from the precise exprair conditioning unitticing applicationear sihame thing.out. Make things much more interesting by buying complementary patterns and colours so it can be turned more than for a fstomair conditioning unithulous look.or. Do not forget to mix it up just just some.out. و—¾f youhave selected mingestedriing.Duvet Cover Sets. you must piece it together people wonhat find mingestedriing using the width you require. Right here is where creativity comes in.change. You can select lots of matching patterns and colours and stitch them together to make the leprair conditioning unitticing applicationroved driving instructorng of your duvet. just mebecauseure how bisexualg you would like your prevents of mingestedriing to be and go from there until youhave sufficient for the leprair conditioning unitticing applicationroved driving instructorng from the duvet.pattern. If this seems like too a great work. just use one or two fstomair conditioning unithrics and do the mebecauseuring.Designer Duvet Covers. fake classic watches [www.otzsreplicas.com] وک‰l_ web the incorrect sides together and stitch with a quarter inch seiham in the leprair conditioning unitticing applicationroved driving instructorng sides.How To Make A Duvet Cover Using Bed Sheet Sets?. If a sewing mvery singleine is


[ الرد على هذا التعليق ]







إدارة الموقع لا تتحمل اي مسؤولية عن ما يتم نشره في الموقع. أي مخالفة او انتهاك لحقوق الغير يتحملها كاتب المقال او ناشره.

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
انشاء الصفحة: 0.12 ثانية